جاده سلطان آباد به سبزوار-nemz.ir

بازدیدها: 131

بهانه جدید برای تعطیلی پروژه دو بانده شدن محور سبزوار-خوشاب جاده مرگ؛ این بار معطل مجوز سازمان برنامه نویسنده : علی اکبر ملکی

به گزارش بصیرت خوشاب سال‌هاست که عبور از جاده ترانزیتی و بین‌المللی سبزوار – خوشاب و ادامه راه آن به سمت قوچان برای بسیاری از رانندگان به کابوس تبدیل شده است؛ محوری که جاده مرگ لقب گرفته و با عرض اندکی که دارد، در تمام طول آن یا باید با سرعت لاک‌پشتی پشت تریلی ها در لاین خودتان حرکت و تلاش کنید در دره سقوط نکنید، یا از خط های ممتد سبقت غیرمجاز بگیرید و اگر خوش اقبال باشید جریمه شوید و اگر بداقبال، سرنوشت سه مسافر خودروی پرایدی را پیدا کنید که اخیرا زیر چرخ‌های تریلی له شدند. اما نکته قابل تامل در پاسخ های این بار مسئولان به پیگیری خبرنگار خراسان این‌که پس از گذشت 14 سال، تازه معلوم شده طرح احداث این جاده هنوز مورد بررسی و تایید سازمان برنامه و بودجه قرار نگرفته و در واقع مجوز ماده 23 را ندارد و بدون این مجوز ادامه احداث مسیر دوبانده غیرممکن است!

بعد از 14 سال و 3 دولت، تنها 2 کیلومتر آسفالت ریزی به گزارش خراسان رضوی، دوبانده شدن این جاده هولناک نور امیدی در دل اهالی و مسافران عبوری از این محور بود؛ پروژه‌ای که البته  14 سال از آغاز آن می گذرد اما تنها دو کیلومتر آسفالت ریزی را طی سه دوره دولت‌ها تجربه کرده است. 

جاده سبزوار-خوشاب-قوچان، برای برخی 48 ساعت جهنمی رقم زده. سه مسافری که سال گذشته از لرستان عازم زادگاهشان در قوچان بودند، با عبور از شهرستان خوشاب در حوالی منطقه سرولایت نیشابور به دره سقوط کردند و حدود 48 ساعت طول کشید تا با کمک اهالی منطقه و بسیج همه امکانات سه شهرستان پیدایشان کنند و متاسفانه پدر خانواده در این حادثه فوت کرده بود.

ائمه جمعه شهرستان خوشاب طی سالیان متمادی بارها در خطبه های نماز جمعه درددل مردم درباره این جاده را به گوش مسئولان در رده های مختلف رسانده اند؛ اما گوش شنوایی برای حل این مشکل پیدا نشد.

منتظر هستید چند نفر بمیرند؟

یک نمونه از مطالبات در این زمینه، سخنرانی امام جمعه سابق شهرستان خوشاب در جمع مردم این شهرستان خطاب به استاندار خراسان رضوی در مسجد گلشن سلطان آباد بود. وی تاکید کرده بود: با توجه به تردد بیش از ۴۰۰ وسیله نقلیه سبک و سنگین از سلطان آباد به سمت قوچان و مشکلات جانی که برای مردم ساکن منطقه ایجاد شده، علی‌رغم قول مسئولان هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است.

همچنین حجت الاسلام مرتضی تیجانی، امام جمعه شهرستان خوشاب مدتی قبل در خطبه های نماز جمعه سلطان آباد با درخواست از مسئولان استانی و کشوری برای رسیدگی به وضعیت این جاده گفته بود: از آخرین حوادث مهم این جاده می توان به کشته شدن سه نفر از اعضای یک خانواده در تصادف پراید با تریلی، کشته شدن راننده مشکانی و واژگون شدن خودروی مسافران قوچانی به ته دره که بعد از سه روز با تلاش امدادرسانان سه شهرستان توانستند جنازه راننده را پیدا کنند، اشاره کرد.

امام جمعه خوشاب خطاب به مسئولان استانی و کشوری گفته بود: متاسفانه تخصیص اعتبارات بعد از وقوع حوادث و بر اساس تعداد کشته‌هاست.

وقتی می دانید جاده ایمنی ندارد و احتمال تصادفات زیاد است منتظر هستید چند نفر دیگر بمیرند بعد جواب بدهید و اعتبارات اختصاص و تخصیص دهید؟!

لزوم اصلاح هندسی پیچ‌ها و دو بانده شدن

جاده خلیل‌ا… محقق نژاد، رئیس وقت اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان خوشاب در همین زمینه به خراسان رضوی گفت: حدود 400 کیلومتر راه اصلی و روستایی تحت پوشش این اداره در شهرستان خوشاب قرار دارد که 100 کیلومتر از آن راه اصلی و شریانی است.

جاده سبزوار به سلطان آباد به یک جاده ترانزیتی، استانی، کشوری و بین‌المللی تبدیل شده که روزانه بیش از 400 تا 600 دستگاه تریلی در این محور از کشورهای مختلف درحال رفت و آمد هستند و از یک طرف از طریق بردسکن به شهرهای بندری ایران و سیستان و بلوچستان و از طرف دیگر به گمرک لطف‌آباد و ترکیه وصل می‌شود و اگر عرض جاده را زیاد کنند و به 7.5 متر مجاز و مفید برسد، از راه فرعی به یک راه اصلی تبدیل خواهد شد.

رئیس پلیس راه سبزوار و خوشاب نیز با تاکید بر این که خط‌کشی، نصب چند تابلو و نصب دست‌انداز در جاده برای کاهش حوادث خوب است اما کار خاصی انجام نشده است، گفت: باید اصلاح هندسی پیچ‌های جاده، تعریض جاده و دوبانده کردن جاده هرچه سریع تر انجام شود و این جاده بیشتر از این کشش وسیله نقلیه در خودش را ندارد.

سرهنگ فتحی با تاکید بر این که در 85 درصد حوادث این مسیر، رانندگان غیربومی و افراد ناآشنا به جاده هستند، اظهار کرد: این مسیر باید یک‌طرفه شود، تعریض جاده از عوامل کوتاه مدت برای جلوگیری از حوادث است ولی در بلندمدت باید دوبانده کردن این مسیر انجام شود. ساخت و توسعه باند دوم محور سبزوار به قوچان در دولت نهم کلنگ‌زنی شد و بعد از ساخت چند پل و ساخت ۱۰ کیلومتر اول در نزدیکی سبزوار با روی کار آمدن دولت یازدهم پروژه به مدت حدود هفت سال تعطیل شد.

بعد از آن در ابتدای سال ۱۳۹۸ پروژه توسعه اول آن به طول ۱۳ کیلومتر مجددا کلنگ‌زنی شد. 13 کیلومتری که فقط دو کیلومتر از وسط آن در طول 14 سال آسفالت شد و حالا هم  حدود دو سال است که به کما رفته است؛ جاده‌ای که به گفته اهالی شهرستان خوشاب اگر هر سال فقط یک کیلومتر از آن را آسفالت کرده بودند تاکنون 14 کیلومتر از مسیر تکمیل شده بود.

عقب نشینی نمایندگان مجلس این بار به بهانه مجوز ماده 23

در گزارش قبلی خراسان رضوی با عنوان «دوبانده شدن جاده سبزوار-خوشاب در دست انداز کمبود اعتبار»  درباره این پروژه با بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده مردم شهرستان‌های سبزوار، خوشاب، ششتمد، داورزن، جغتای و جوین گفت‌وگو کرده بودیم و وی در پاسخ به خبرنگار خراسان گفته بود: از محل بودجه‌ای که در اختیار نمایندگان مجلس قرار دارد، مبلغی به این پروژه اختصاص می‌یابد تا فعلا پروژه تعطیل نشود و برای سال آینده بتوانیم آن را در ردیف بودجه های ملی قرار دهیم. 

اما بودجه‌ای اختصاص نیافت و این وعده روی زمین ماند و حالا هم که مجدد با وی مصاحبه انجام دادیم، می گوید: این پروژه و جاده شفیع آباد مجوز ماده 23 را ندارند و بعد از اخذ مجوزهای قانونی در ردیف اعتبارات ملی قرار خواهند گرفت.

وی در پاسخ به این‌که قبلا وعده کرده بودید حدود دو میلیارد تومان از اعتبارات در اختیار نمایندگان مجلس  به این پروژه اختصاص دهید تا از تعطیلی پروژه جلوگیری شود ولی چرا تعطیل شد، گفت: نماینده مجلس فقط می تواند اعتبارات اختصاص بدهد و مجری دولت است که باید بودجه ها را به پروژه ها تخصیص بدهند که تخصیص ندادند.

محمود شم آبادی، فرماندار خوشاب نیز در گفت‌وگو با خراسان با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین اولویت های کاری ما اخذ مجوز ماده 23 برای پروژه جاده سبزوار-خوشاب- قوچان است، گفت: بعد از اخذ مجوز برای تخصیص و دریافت اعتبار در ردیف دریافت اعتبارات ملی خواهد رفت.

وی در پاسخ به این‌که چگونه این پروژه بدون داشتن ردیف ماده 23 کلنگ‌زنی و شروع به کار کرده است، گفت: در گذشته با استفاده از مجوز ماده 32 این پروژه چند کیلومتری کار شده و در دولت جدید با توجه به محدودیت ها و مشکلاتی که وجود داشته، اولویت ادامه کار با پروژه هایی است که مجوز ماده 23 را داشته باشند.

نماینده عالی دولت در خوشاب با انتقاد از طولانی شدن مراحل دریافت مجوز ماده 23 برای جاده بین‌المللی و ترانزیتی سبزوار-خوشاب- قوچان اضافه کرد: درباره این پروژه جلسه‌ای با وزیر راه نیز داشته‌ایم که در صورت تایید و دریافت مجوز ماده 23 از محل اختیارات وزیر قول داده اند بودجه ای برای شروع مجدد پروژه در سال جاری اختصاص پیدا خواهد کرد.

شم آبادی با اظهار این‌که تکمیل دوبانده شدن مسیر ترانزیتی سبزوار- خوشاب- قوچان مطالبه ای ملی است، افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیئت دولت در سال جاری در بیان اولویت‌های اقتصادی به تکمیل مسیرهای حیاتی شمال-جنوب و شرق به غرب برای افزایش ظرفیت حمل و نقل بین‌المللی و مسیرهای ارتباطی و حمل و نقل داخلی اشاره کردند و مسیر ترانزیتی غرب به شرق مورد اشاره رهبری از مرزهای غربی تا سبزوار به طول 1550 کیلومتر دوبانده شده و صرفا از سبزوار تا مرز باجگیران تک‌بانده است.

وی افزود: در این میان دولت سیزدهم جابه‌جایی 20 میلیون تن کالا از مسیرهای ترانزیتی و درآمد 20 میلیارد دلاری را هدف گذاری کرده است که با این جهت‌گیری دولت امیدواریم شاهد خبرهای خوب برای دو بانده شدن مسیر سبزوار-خوشاب- قوچان باشیم. این بار هم در روزنامه خراسان رضوی به سراغ مشکل مردم و مطالبه حق آن‌ها رفتیم اما آن‌چه مشخص است کم‌کاری‌های بی‌پایان است/.

سوال ما این‌جاست که چرا پروژه هایی که میلیاردها تومان از بیت‌المال در دولت‌های قبلی برای آن‌ها صرف شده، خطر جانی برای مردم نه تنها در یک منطقه بومی بلکه مسافران ملی و رانندگان ترانزیتی بین‌المللی دارد با تغییر دولت ها و نماینده ها و مسئولان استانی در گذر سال ها به حال خود رها شده و سرانجامشان نامشخص است؟ بصیرت خوشاب basiratkhoshab.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *